در حالی سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی رسمی باند فرودگاه مشهد را عامل سانحه ترکیدن لاستیک هواپیماها اعلام کرده که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با غیرکارشناسی خواندن این گزارش، رسانه‌ها را مقصر مساله اعلام و تهدید به اقدام قضایی کرد.

ترکیدن لاستیک هواپیما

‌به گزارش همشهری آنلاین،  به‌دنبال ترکیدن متعدد لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی در گزارشی که سه روز قبل منتشر شد به این موضوع پرداخت. در بخشی از این گزارش درباره اطلاعات بهره‌برداری فرودگاه مشهد آمده است: فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهره برداری می‌شود. این فرودگاه یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام می‌دهد. تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده که دفاتر نظارتی سازمان برنامه دارند تا پس از تکمیل فرآیندهای قانونی صدور گواهینامه فرودگاه را در دستور کار خود بررسی کنند.

این فرودگاه دارای دو باند پرواز با ساختار آسفالت در زمینه ۳۱-۱۳ چپ و راست بوده که سامانه ILS برای باند L-۳۱R۱۳ فراهم است و باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد فرض می شود. به‌دلیل نزدیکی باند R-۳۱L۱۳ به ساختمان‌های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، این باند به‌صورت بطور معمول استفاده نمی شود. به همین دلیل فرودگاه محدودیت برای بسته شدن باند اصلی به مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم دارد. بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام می گرفته که هم اکنون افزایش یافته است.

ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها بدلیل موانع موجود در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران، بطور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز درآیند.

تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی ( ۱۳چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی حوادث سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز به‌وجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می سازد.

پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای MD۸۳ شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای۷۳۷B  شرکت هواپیمایی سپهران درسال ۱۴۰۰، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمز گیری، رنگ آمیزی) صادر شده که باتوجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به‌دلیل زمانبر بودن و حجم زیاد پروژه، تاکنون  موفق به اقدام اصلاحی نشده‌اند. با توجه به یافته های بالا و بمنظور ارتقای ایمنی پروازها توصیه های ایمنی زیر صادر شده تا دفاتر نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری  با پیگیری لازم زمینه اجرای آنها را فراهم آورند.

تقابل شرکت فرودگاه‌ها با سازمان هواپیمایی در ماجرای تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما | مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها: اگر مقصر هم باشیم، جبران می‌کنیم

چرخش مواضع سازمان هواپیمایی به سمت شرکت فرودگاهها

دیروز مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در ساختمان شرکت فرودگاه‌ها جلسه‌ای با معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی برگزار کرد.

حسن رضایی‌فر در این جلسه با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ عنوان به دنبال مقصرسازی نیست و فقط به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است، گفت: امیدواریم فرودگاه مشهد استانداردهای حرفه ای را ارتقا دهد.

وی با اشاره به عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی از سوی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری سال ۱۴۰۰ قوانین جدیدی وضع کرده تا فرودگاه ها را با ویژگی‌های جهانی مطابقت دهد. در حال حاضر  فرودگاهی مانند زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دریافت کرده‌اند و سایر فرودگاه ها نیز برای دریافت آن اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی یادآور شد: پیش ممیزی از فرودگاه مشهد هم انجام شده و گزارشی از سازمان هواپیمایی کشوری به این فرودگاه ارسال شده و امید است با رسیدن به استانداردهای لازم موفق به دریافت گواهینامه شود.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خیال مردم بابت ایمنی پروازها راحت باشد، تاکید کرد: هر فرودگاه ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیست و این موضوع به معنای ایمن نبودن فرودگاه نیست و همه فرودگاه‌های کشور پروازها را به صورت ایمن انجام می‌دهند.

رضایی فر بیان کرد: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد یکی از فرودگاه‌های با سابقه در سیستم مدیریت ایمنی است و در بحث شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و اقدامات اصلاحی همواره پیش قدم بوده است.

شرکت فرودگاه‌ها گزارش سازمان هواپیمایی را غیرکارشناسی خواند

 در حالی مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری چند روز پس از خبر گزارش رسمی این دفتر که البته از روی سایت سامان هواپیمایی کشوری حذف شد، اظهارات متفاوتی را مطرح کرد، که در جدیدترین اتفاق در رابطه با ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه‌ مشهد این بار نوبت به مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رسیده که گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را غیرکارشناسی خوانده و در کمال تعجب باز هم رسانه ها را مقصر اعلام کند.

حمیدرضا سیدی با اشاره به تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و ارتباط غیرکارشناسی آن با باند فرودگاه و درج خبر آن توسط یک خبرگزاری معتبر گفت: در صنعت هوانوردی به دنبال برقراری پرواز ایمن و حفظ آرامش مردم در سفر هستیم اما متاسفانه اخبار غیر دقیق، باعث سلب اطمینان از مسافران هوایی می شود.

وی نشر اخبار در فضای مجازی بدون رعایت مصالح و توجه به واقعیت را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به انتشار اخبار کذب طی یک هفته اخیر علیه صنعت هوانوردی به ویژه شرکت فرودگاه‌ها، از دستگاه قضایی خواست در این زمینه ورود کند.

سیدی افزود: در بروز سوانح، همیشه و در گام نخست بر اساس انکس‌های موجود ایکائو، دفتر بررسی های سوانح هواپیمایی باید، سوانح را واکاوی کند و اظهار نظرهای دیگر فقط فضای کشور را ملتهب می کند و البته حضور دستگاه قضایی پیش از ارائه نتیجه از دفتر بررسی های سوانح و تشکیل پرونده، فقط موضوعات را پیچیده تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تاکید کرد: بیشتر از اینکه دنبال مقصر باشیم به فکر تامین ایمنی پرواز هستیم و به یقین اگر مقصر هم باشیم، جبران می کنیم.

کد خبر 695381
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Gh IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    سلام بنظر من آسفالت باندهای پروازی فرودگاه ها نیازبه روکش جدید دارند مثل باند مهرآباد آثارترک های زیاد بوضوح نمایان است
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    سلام من مهندس پروازم و دیدم کا نوی باند پیچ چرخ هواپیما پیدا شد و این fod لاعث تریکیدن لاستیکها میشود واقعا جای تاسف این مدیریت اپرون بسیار ضعیف باید پیگیری شود جهت اطلاع
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    به چه قیمتی؟؟؟؟به قیمت بازی با جان مسافر ها؟؟؟!!!!!!